Weer bergen Astorga - Rabanal del Camino - Reisverslag uit Rabanal del Camino, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Weer bergen Astorga - Rabanal del Camino - Reisverslag uit Rabanal del Camino, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Weer bergen Astorga - Rabanal del Camino

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

04 Mei 2009 | Spanje, Rabanal del Camino

Vanmorgen had Piet in de albergue een ontbijtbuffet! En omdat hij tijd genoeg had (hij moest de cd posten en eerst nog naar een tabac) heeft hij genoten van 4 soorten muesli en cornflakes, brood en geroosterd brood, jam en honing, jus d'orange en koffie, thee of chocolademelk. Vlees en kaas op het brood dat kennen ze in Spanje niet. Het is wel drukker in de albergues en dat betekent meer kans op snurkers. In 2006 hadden wij daar bijna geen last van maar op deze tocht maakt Piet het wel haast elke nacht mee. En met oordoppen slapen ziet hij niet zitten dus dat betekent regelmatig wakker worden!
Om half 9 ging hij op pad om een tabac te zoeken waar hij een envelop voor de cd kon kopen. Deze gaan helaas allemaal pas om half 10 open dus dat is de tijd doden met een kop koffie. Na het posten van de cd is hij aangelopen en kwam eerst door het dorpje Valdeviejas. De route gaat dan verder naar Murias de Rechivaldo en dat dorp is echt helemaal opgeknapt. Er loopt nu een verhard pad door het dorp en het ziet er allemaal heel erg netjes uit. Het valt Piet op dat er ook veel vervallen kerkjes langs de route opgeknapt worden. Misschien heeft Spanje weer een subsidie ontvangen van de Europese Unie net als voor de lange rij platanen op de Meseta!
De volgende halte is Santa Catalina de Somoza (een slaapplek in 2006) en daar heeft Piet een bocadilla met jambon genuttigd en een cola gedronken. Het is een klein dorp wat uit een straat bestaat maar aan die straat liggen wel 3 albergues waarvan 2 met een restaurant. Die leven echt alleen maar van inkomsten die ze van pelgrims ontvangen want het is absoluut geen vakantie oord. Kun je nagaan hoeveel pelgrims daar komen!
Na een klein uurtje kom je in El Ganso waar Piet zijn water aanvulde bij een kraan. Dat kan in Spanje namelijk gewoon gedronken worden maar hij vond het niet lekker. En dan nog maar een colaatje gepakt; proef ik hier enige vorm van verslaving?
Tussen Astorga en Rabanal del Camino is het hoogteverschil 200 meter. Toch heeft Piet bij het omhoog moeten lopen minder last van zijn scheenbeen. Heeft hij morgen echt wel geluk want dan gaat het behoorlijk omhoog! Om kwart over 3 kwam hij in Rabanal del Camino aan en is meteen in de eerste de beste albergue een plek gaan vragen. Het is een kleine albergue en hopelijk geeft dat minder gesnurk. Hij heeft vandaag wel alle was gewassen omdat het zo warm was en het dan ook nog goed kan drogen. Want een dikke winterbroek met de hand wassen lukt nog wel maar die droog krijgen zonder zon is niet te doen. In de albergue zijn ook wat Australische en Duitse pelgrims, alle anderen van de laatste tijd zijn ergens anders.
Morgen komt Piet langs het Cruz de Ferro en hij heeft nog steeds geen steentje gevonden. Hij gaat wel kijken of het steentje van 2006 er nog ligt. Ben erg benieuwd wat hij dan daar achter gaat laten (ben blij dat ik thuis ben!!!)

• 04 Mei 2009 - 18:53

Dick:

Piet, naar mate ik meer over je tocht lees, wordt de bewondering steeds groter. Je oopt, spreekt je talen, eet en drinkt alles waarvan ik nog niet heb geweten fat je het eerder heb gedronken, cola, chomel (zonder melk). Ook het feit dat je bij nader inzien kunt schrijven...........ik wist het wel. Je uitgebreide verslag t.a.v. je dagelijkse ontmoetingen, je hebt meer talenten dan ik had gedacht echter ook dan je zelf heb willen weten. Ik vind dat je een zeer nette prestatie tot nu toe hebt geleverd. Eerlijheid gebied wel, dat je je Antje wel op een uitstekende wijze je verslag / route verslaat. De laatste km's Piet, nog even...........14 dagen.....geniet en wij genieten mee!

Groeten van Dick Schooneman

• 05 Mei 2009 - 09:03

Jan En Jannie:

Blij te horen dat de was weer stralend schoon is.
    Ben ook benieuwd wat voor een steentje het zal worden Piet!

• 05 Mei 2009 - 10:14

Kim:

He Piet!
    leuk Cruz de Ferro vandaag! In 2006 heeft Sascha daar boven op die bult met stenen mijn haar geknipt... Misschien zie je daar nog wel wat van liggen...

liefs!

• 05 Mei 2009 - 13:56

Engelberti:

Dag Piet,
    Wat geniet ik van de verhalen van Antje en jouw belevenissen. Leuk dat het Tau-teken(kruisje) zoveel aandacht krijgt. Vragen ze je niet of je een Franciscaan bent... Bedankt voor al je mooie kaarten met verhalen, prachtig.Geniet nog van je pelgrimage, want het einde komt in zicht...
    Vrede en alle goeds en een hartelijke groet.

• 05 Mei 2009 - 16:07

Hoi Piet:

wat een belevenissen weer vandaag, ben een beetje laat ,een foutje in de pc komt goed.het wassen gaat je ook prima af. wat zal antje trots op je zijn ,Hahahahah doei je zus