Een hele mooie dag - Reisverslag uit Rabaçal, Portugal van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Een hele mooie dag - Reisverslag uit Rabaçal, Portugal van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Een hele mooie dag

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

22 Juni 2018 | Portugal, Rabaçal

De dag begon minder mooi met een heleboel regen. In het hotel, waar de kamer echt prachtig was voor weinig geld, is het ontbijt vanaf 8 uur. Dat is een tijdstip waarop wij al aan het wandelen willen zijn. Maar als de wekker gaat, plenst het keihard buiten. Oef dat is meer weer om er nog eens onder te kruipen! We doen rustig aan onze dingen en gaan dan ontbijten bij pastelaria Reinha Santa. Lekker een broodje kaas, koffie en verse jus. Het is er in de ochtend een komen en gaan van inwoners die voor het werk een bakje doen. Wel een heel klein bakje hoor en daar blijven ze dan bij staan. De meesten komen waarschijnlijk elke dag want die hoeven niet eens meer te bestellen. Omdat het tijdens ons ontbijt weer hard is gaan regenen, drinken we nog een kop koffie.
We zijn net voor achten droog aan de wandel. De rivier Nabão, die hier wel wat water bevat, over en langs het stadion. Dan gaan we de bossen in en dat blijft bijna de hele dag zo. Vandaag is het asfalt puur ter verbinding van de bospaden. We hebben voor Alvorge zelfs een soort van geitenpad waar we natte benen van het lange gras krijgen. Het is moeilijk te omschrijven dus probeer ik foto’s te plaatsen. Het was in ieder geval heel erg genieten, zeker ook omdat er veel bewolking was. Lekker koel lopen.
Na de middag gaat de route over rotspaden langs de flanken van de heuvels. Daar is het genieten van de uitzichten, echt een mooie dag!
Langs een van die paden staat een picknickbank waar we onze boterham opeten. Intussen is de zon gaan schijnen en begint het laatste en heetste stuk van vandaag. Dat duurt langer dan we verwachten en aan het laatste grindpad lijkt geen eind te komen. Eindelijk moeten we linksaf en zien we het dorpje Rabacal liggen. We lopen de albergue tegen het lijf en gaan er meteen naartoe. Daar zijn intussen ook Anne en Pernil gearriveerd, gezellig. Deze albergue lijkt weer meer op degenen die we uit Spanje kennen. Een heerlijke douche, was in de machine en dan (pas) een koude cola op het terras. Maar ook dan smaakt hij prima :)

O ja nog even wat vertellen van gisteren. Op het pad langs de rivier zaten heel veel kleine kikkertjes. Door de vele regen is er water op het pad blijven staan, prima plek voor zo’n beestje!

Nog een aanvulling: we zien hier in Rabacal meer pelgrims dan op onze hele camino. De route vanaf Tomar wordt blijkbaar meer gelopen. Verder is dit een eindpunt van een route en de meeste pelgrims lopen volgens het boekje. Daar hebben wij veel bewondering voor want naast de hitte is het heel veel klimmen en dalen. Chapeau voor hen!

• 22 Juni 2018 - 18:39

Jannie:

Dat klinkt als n mooie dag,met als afsluiting nog n gezellige ontmoeting.geniet van al t mooie op jullie pad. Groetjes van Jan en jannie

• 22 Juni 2018 - 20:11

Corrie :

Elke dag genieten jullie en wij mogen allemaal weer genieten van de verhalen. Nog veel plezier. Groetjes