Extra rondje (niet in het café) - Reisverslag uit Esposende, Portugal van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Extra rondje (niet in het café) - Reisverslag uit Esposende, Portugal van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Extra rondje (niet in het café)

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

15 Mei 2023 | Portugal, Esposende

Maandag 15 mei 2023

Esposende - Chafé 17,6 km ( 4 km)

Vandaag verdeel ik de dag in gebeurtenissen, dat is gemakkelijker beschrijven.

Start van de dag

Het is nog heel stil in huis als we vertrekken. Vandaag lopen we niet langs de zee maar meer door het binnenland. Het gaat bijna direct al fout, we missen een markering naar rechts. Terug en een vriendelijke mevrouw wijst ons een pad door het veld. De weg over en dan staan we op de route. Maar eerst is er dan koffie met brood.

Prachtige natuur

Het eerste stuk gaat langs de weg door dorpjes. Af en toe hebben we een blik op de zee. Maar ineens buigen we af naar een bos. Het pad klimt en daalt langs een rivier met een soort van watervallen (kleine). We komen uit bij een huis waar we de rivier over moeten steken over grote steenblokken. Het is werkelijk prachtig en we genieten ervan. Later krijgen we voor ons eindpunt nog meer bos met klimmende en dalende paden.

Extra rondje (niet in het café)

Na het oversteken van de rivier komen we uit in Castelo do Neiva (naam van de rivier). Daar eten we, met uitzicht op de zee, een banaan en drinken wat water. Er komen veel pelgrims voorbij, sommigen kennen we al wel veel anderen niet. Ook Petra en Andy komen aangelopen. Gezellig om elkaar te zien en even te kletsen. Zij lopen vandaag verder dan wij dus we nemen afscheid met een mogelijk tot ziens. Als wij verder lopen gaat het echt heel erg mis. We zien 3 pijlen over het hoofd (niet te geloven wat een uilskuikens zijn we) en lopen het bos in. Omdat we daar natuurlijk niets meer tegenkomen, gebruikt Piet Komoot. Dit brengt ons meestal op de route en zo ook deze keer. Wel wat klimmen en dalen maar door prachtige brembossen en langs de rivier. Eindelijk zijn we terug op de route en waar komen we uit? Op dezelfde plek waar we onze banaan aten[e-1f926][e-1f3fc]‍[e-2640]️

Stempels en Jacobus beelden

Vandaag hebben we veel stempels verzameld, in totaal 6. Een droogstempel van een kerk erbij. Nog een paar van een kerk, bij een huis en op onze slaapplek. Heel erg leuk, het wordt een mooie verzameling. En vandaag zagen we heel veel beeltenissen en beelden van Jacobus. Het leeft hier echt wel, das zo mooi om te ervaren.

De hemel op aarde

In eerste instantie wilden we vandaag naar de volgende plaats omdat daar een herberg is. Maar met deze drukte wilde ik liever iets bespreken. Dat kon in dit plaatsje Chafé, een eigen kamer met badkamer. Hier kost dat 40 euro, kom daar in Nederland maar eens mee aan. Om 15.00 zijn we hier en Fatima komt opendoen. Een prachtig oud huis helemaal opgeknapt. Een grote slaapkamer met badkamer. Er is een gezamenlijke keuken en kamer en een grote tuin. In de keuken wordt uitgelegd wat je mag gebruiken en waar je voor moet betalen. Ook legt Fatima uit waar we kunnen eten, brood kunnen halen en waar een café is. De was kan in de machine en we relaxen in de tuin. Het voelt als de hemel op aarde voor een pelgrim! Piet geeft haar een klompje voor al haar liefde voor de pelgrims.

Ontmoeting

Gisteren hebben we op onze slaapplek nog heel lang gesproken met Jack en Kaitlin. Ze komen uit Engeland en hebben al flinke tochten gemaakt maar nog geen camino. Kaitlin heeft nog een analoog fototoestel met rolletjes van 36 opnames. Ze maken een foto van ons maar we vegeteren gegevens uit te wisselen. Omdat we vandaag verkeerd lopen en eerst wat eten, zien we hen terug bij de kerk van Castelo do Neiva. Heel leuk en ik geef Kaitlin mijn klompje, ze wordt er enorm door verrast. En ze vraagt ons mailadres om de foto te sturen. Dus waren we uilskuikens die verkeerd liepen of was het de bedoeling dat we hen nog zagen?

Pijntjes en andere ongemakken

Met mijn voeten gaat het redelijk. De wondjes zijn bijna dicht en alleen van de rechtervoet heb ik tijdens het lopen nog wat pijn. De scheenbenen smeer ik sinds het begin al in met Ibuprofen en tot nu toe gaat dat goed. Bij het afdalen heb ik last van mijn rechterknie aan de binnenkant. Bij klimmen voel ik er niks van. Dus ook daar smeren met hetzelfde spul! Maar het is allemaal niet heel erg hoor. Het lopen gaat goed en we genieten van het onderweg zijn!

Groetjes Piet en Antje

• 16 Mei 2023 - 19:41

Resy Van Gils:

Heey Piet en Antje,

wat leuk om jullie verhalen zo te lezen. Diep respect voor jullie hoor, maar ik kan me ook voorstellen dat jullie enorm aan het genieten zijn. En wat fijn dat er toch een Komoot bestaat en Ibuprofen. Zo wordt het allemaal toch een beetje gemakkelijker! Veel succes nog en ik blijf meelezen.

xx Resy