Mooie herberg - Reisverslag uit Branca, Portugal van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Mooie herberg - Reisverslag uit Branca, Portugal van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Mooie herberg

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

08 Mei 2023 | Portugal, Branca

Maandag 8 mei 2023

Águeda - Branca 25 km

Ons huisje in de bamboe maakt veel geluid door de wind. Gelukkig gaat die in de avond liggen en wordt het rustiger. We doen onze gewone zaken en wandelen rond half 7 naar de route. Zelfs op dat uur lopen er al een hele groepen pelgrims die naar Fatima wandelen. Gewoon langs de weg. Bij het eerste dorpje is al een café open: tijd voor koffie. Ook de Deense pelgrims zitten daar te ontbijten. Ze slapen vanavond op dezelfde plek als wij, gezellig.

Kort nadat we verder gelopen zijn, gaan we gelukkig weg van de grote en drukke weg. Wel klimmen maar daarna heb je dan een prachtig uitzicht. Toch weer naar beneden en de grote weg oversteken voor wat mooie natuur. Dat is net voor Lamas do Vouga, een schitterend water met op de achtergrond een brug en een wit kerkje. Maar als we onder de weg zijn door gegaan, moeten we echt langs de grote weg lopen. Hordes pelgrims naar Fatima lopen aan de andere kant, de meesten groeten en wensen ons een bom Caminho. En wij groeten uiteraard terug[e-1f605]Voor zover ze het kunnen horen door de herrie van alle auto’s!

Nadat we ongeveer 2 km langs de weg hebben gelopen, gaan we gelukkig linksaf. Er is een klein cafeetje waar we koffie drinken en een broodje eten. Heerlijk even bijkomen en energie opdoen. Twee dames uit Nieuw-Zeeland zitten er ook en proberen een slaapplek voor de avond te organiseren. Dat lukt helaas niet dus wij kijken even of we ze kunnen helpen. Maar ook wij vinden niks, helaas. We geven hen wel een paar websites waar ze veel kunnen vinden. En we vertellen waar wij slapen, misschien dat daar nog plek is. Je bent en blijft voorlichter hè. Een van de dames vertelt dat ze nieuwe schoenen had gekocht en dat daar de zool vanaf is gegaan. En dat ze nu haar voeten kapot heeft gelopen, ze moet er gewoon van huilen. Het is ook heel lastig om vertrouwen te hebben dat het uiteindelijk toch altijd goed komt! Wij lopen ook weer verder maar de hele dag moet ik aan ze denken. We krijgen een mooi stuk door eucalyptus bos en lopen Albergaria-a-Velha binnen. Eerst een lekkere koude cola en door naar het centrum. Daar zien we weer veel Fatima gangers. Buiten dit stadje krijgen we een mooi schaduwpad achter de huizen langs. Door eucalyptusbos, weer erg mooi. Nergens geen wild te bekennen helaas, alleen af en toe het getjilp van een vogel.

Toch weer een stuk langs de weg en in Portugal rijden ze heel hard. Dat betekent opletten als er auto’s van 2 kanten komen. Wij moeten maar aan de kant, zij wachten liever niet! Gelukkig nog een stukje bos en dan arriveren we in het voorlaatste dorpje. Daar is een herberg met pelgrimsbar en een leuke stempel. Die gaan wij natuurlijk scoren! We drinken er wat en de groepen pelgrims naar Fatima krijgen daar hun lunch. Goed gevulde soep met heel veel knoflook[e-1f9c4]Wij een mooie stempel erbij in onze pas.

Op voor de laatste 3 km naar de slaapplek. Over het asfalt en dat is best warm. Maar we kunnen een beetje kletsen met twee Italiaanse pelgrims die op dezelfde plek gaan slapen. We komen terecht in Casa Catolica een prachtige plek voor pelgrims. Een aantal gebouwen met slaapplekken en douches, een grote tuin, een flinke plaats om te zitten en gezamenlijk warm eten. Wij krijgen een kamer voor 2, super fijn. En vlakbij de toilet. We douchen de vermoeidheid en de hitte weg, wassen de was en drinken een kopje thee. En kletsen met alle pelgrims die we al vaker gezien hebben. En we zien de twee Nieuwzeelandse pelgrims! Gelukkig hebben zij hun weg hierheen ook gevonden! Nu ruikt het al erg lekker in de keuken maar we moeten nog koken 1,5 uur wachten. Komt goed, we kunnen weer wat beter eten dus dat is erg fijn!

Tot morgen en groetjes Piet en Antje

• 08 Mei 2023 - 20:00

Luc En Greta:

Beste Antje en Piet, dank weer voor de mooie verhalen. Zojuist van een paar dagen voorgelezen aan Luc. Ondanks voor jullie veel asfalt, leest het toch alsof het afwisselend lopen is.

Zelf was ik ooit in dat gedeelte van Portugal, Coimbra en ook Fatima. Ook de eucalyptus bomen / bossen vond ik destijds prachtig, en alleen al de geur maakte het bijzonder.

We wensen jullie weer een mooie tocht ! Het zal zeker prettiger lopen worden nu jullie gelukkige ook weer wat beter zijn. Bon Camino !

• 08 Mei 2023 - 20:47

Corrie :

Wat een fijne verhalen schrijven jullie weer. We genieten volop. Veel wandelplezier. Groetjes Corrie

• 09 Mei 2023 - 11:16

Bertie En Reini:

Wat fijn dat we op deze manier weer met jullie mee kunnen genieten!

Succes en veel plezier.

Groetjes van ons.