Korte route - Reisverslag uit Esposende, Portugal van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Korte route - Reisverslag uit Esposende, Portugal van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Korte route

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

14 Mei 2023 | Portugal, Esposende

Zondag 14 mei 2023

Aguçadoura - Esposende 13,1 km

Vanmorgen eerst ontbeten en koffie gezet in de albergue. Lekker op ons gemakje. Het Duitse echtpaar (later horen we dat ze Petra en Andy heten) heeft een extra luxe ontbijtje. Blijkt Andy jarig te zijn dus dat wordt feliciteren. En hij hoort dat Petra een kamer in een luxe hotel in Esposende heeft geboekt. Ze slapen dus in dezelfde plaats als wij.

Het eerste stuk van de route is weer wat zoeken. En we gaan van de zee weg omdat we nogmaals een rivier oversteken. In het eerste dorpje drinken we koffie, daar zien we wat pelgrims. Dan een stukje bos met nog meer pelgrims. Aan het begin van het volgende dorpje zit een jong stel op de grond. Zij heeft erg veel last van haar voet en draagt geen goede wandelschoenen. Ik geef haar wat Ibuprofen gel om erop te smeren. Hopelijk geeft dat wat verlichting.

Als we wat verder op een bankje zitten, komen Petra en Andy aan gelopen. We geven Andy een klompje voor zijn verjaardag en daar is hij super blij mee. Hij maakt het met een boeren zakdoek vast aan zijn rugzak. We steken de lange brug over de rivier over en komen even later langs een winkeltje met allerlei camino snuisterijen. De eigenaar maakt het allemaal zelf, ook een leren stempel. Zoiets bijzonders willen we wel in onze credencial. Van Piet krijgt hij een schildje. Hij wil direct zaken doen: stuur me er duizend dan verkoop ik ze voor je! Gaat niet gebeuren.

In Esposende gaan we samen met Petra en Andy wat drinken. Gezellig gekletst, het is een erg aardig stel. Dan gaan zij naar het hotel en wij iets verder naar het pension. Het is net 13.00 uur maar we kunnen toch al terecht. Heel fijn ook al moeten we even wachten totdat de kamer klaar is. Er is een Australisch stel dat een ongelooflijk verhaal heeft. Zij waren aan het wandelen vanaf Le Puy en Velay maar daar was het zo druk dat alles al ver vooruit was volgeboekt. Ze zijn gevlucht uit Frankrijk naar Portugal. Daar sliepen ze in de eerste herberg waar plek was voor 50 personen en er uiteindelijk 100 sliepen. En voor al die personen waren er 3 toiletten[e-1f979]Nu zaten ze al een paar dagen in dit pension om te kijken wat ze wilden. Het is dus overal op allerlei routes enorm druk. Ook vandaag zagen we nog weer heel veel pelgrims lopen. Echt heel benieuwd waar die allemaal slapen. We hebben voor morgen weer een kamer in een pension en we gaan de andere dagen ook alvast proberen te plannen. We kijken maar hoe het zal gaan!

Vandaag trouwen iets heel lekkers gegeten: garnaal met daaromheen spiraalfriet gedraaid. En daarna gebakken met wat sausjes erbij. Zo lekker, nog nooit zoiets geproefd. Nu lekker aan het uitrusten en morgen weer verder.

Groetjes Piet en Antje

• 14 Mei 2023 - 19:39

Jannie:

Wat mooi om al jullie verhalen te horen.

En fijn dat t jullie steeds goed lukt om weer n slaapplaats te regelen.

Het is dus druk op de diverse routes in europa

Het wandelen is enorm populair geworden zeg.

Nou nog fijne dagen ,wij lezen graag mee met jullie.

• 14 Mei 2023 - 19:50

Kitty:

Tjonge! Dat scheelt wel enorm net vorig jaar dan, hoewel wij een maandag eerder waren (misschien ligt het daaraan) of misschien vanwege deze Hemelvaart week…? Wij hopen over een werk te starten met de Franciscusweg. Benieuwd of het daar ook zo druk is…

Geniet van je momenten!

• 14 Mei 2023 - 20:41

Mientje Van De Graaf:

Hoi Piet en Antje,

gelukkig hebben jullie elke nacht weer een dak boven je hoofd ik hoop dat, dat bij ons ook gaat lukken, dwars door België

Groetjes van Rien en Mientje

• 14 Mei 2023 - 20:46

Corrie :

Jullie genieten en wij mogen daarvan weer meegenieten. Nog veel wandelplezier en goede overnachtingen.

• 15 Mei 2023 - 13:59

Nol En Margareth :

Dit klinkt als een lekkere relaxte dag. dat is ook wel eens fijn. En met gezellige contacten.

hopelijk gast het met jouw voet weer wat beter Antje.

lieve groeten van ons [e-1f618]