Veel asfalt - Reisverslag uit Azoia de Baixo, Portugal van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Veel asfalt - Reisverslag uit Azoia de Baixo, Portugal van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Veel asfalt

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

14 Juni 2018 | Portugal, Azoia de Baixo

Gisteren heerlijk gegeten met Paula en haar man. Hij spreekt geen Engels dus konden we alleen met Paula praten. En dat kan ze goed hoor, echt een zorgende en gezellige vrouw.
Vroeg in bed en flink geslapen. Wel een keer wakker van de honden dir aan het huilen waren, maar verder heerlijk rustig. Om 7 uur nuttigen we het ontbijt waar we een eitje bij krijgen. Heerlijk dat is ff geleden. We nemen afscheid van Paula en wensen haar veel succes met het afmaken van haar huis en zwembad. De grote poort zwaait open en we zijn op weg. In de schaduw meteen flinke wind dus best frisjes. Goed de pas er in dan ben je zo warm. Het grindpad gaat verder door de velden en we weten nu dat er tomaten en druiven verbouwd worden. Regelmatig moeten we aan de kant voor werklui in tractors of trucks. Na 1,5 uur sanitair ontspannen en even zitten. We genieten van een honingbolus en stappen weer verder. Na een bocht in het pad zien we een snelweg waar we onder door moeten. Santarém lijkt dan dichtbij maar het is toch nog 1,5 uur lopen. Het laatste stuk zelfs iets nieuws: klimmen over het asfalt. Das weer even wennen! In het stadje drinken we eerst een kop koffie en nuttigen een Pastel de Nata. Op zoek naar een bank zien we een gezellig plekje in de schaduw om wat te eten. Genieten van een lekkere kipsalade en koude cola. Dan de portemonnee aanvullen en op weg om de blauwe pijlen te volgen.
Bij het bureau voor toerisme krijgen we een mooie stempel en wat informatie over het stuk naar Fátima. Kunnen we kijken of wij dezelfde gegevens hebben.
We weten nu dat daarna het ergste stuk van de dag begon. Ongeveer 8 km over asfalt in de warme zon zonder schaduw. Na een uurtje duiken we een heel klein cafeetje in voor een koude icetea. Lekker! Even uitrusten en verder door de hitte. Tot aan een picknickplaats onder de bomen waar we eerst afkoelen en dan een kiwi eten. Nog 20 minuten en dan arriveren we in Azóia de Baixo. We volgen de bordjes naar de albergue en komen dan terecht in vergane glorie. De bedden staan in een oude sportzaal en de douches zijn buitenom. Gelukkig is er bij de slaapzaal wel een toilet want de ruimte wordt af en toe ook gebruikt door de gemeente. We kunnen gelukkig wat eten in de bar, wel pas om half 9 maar goed. We zijn al blij dat het kan want er is hier verder helemaal niets. We wilden zojuist wat bij haar drinken maar het café is dicht. Zoals ik met mijn beste Portugees begreep tot ongeveer 7 uur. We zullen het zien, tot morgen.
Piet en Antje
PS bedankt voor alle lieve berichtjes!

• 14 Juni 2018 - 18:51

Piet En Antje :

Het lukt nog steeds niet om foto’s te plaatsen, helaas.
    Verder komen we ook geen kaarten tegen om naar het klooster te sturen. Hopelijk in Fátima!

• 15 Juni 2018 - 06:18

Resy Van Gils:

Heey Piet en Antje,
    wat leuk om jullie verslagen allemaal weer te lezen. Het is natuurlijk elke keer weer spannend waar je terecht komt om te eten en te slapen. Wat een avontuur. Hopelijk heb je niet te veel last meer van de ruggen en knieën. Veel succes weer met de volgende tocht en we blijven jullie verhalen met veel belangstelling lezen. Dikke knuffel!!!