Het begin is gemaakt - Reisverslag uit Sernadelo, Portugal van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Het begin is gemaakt - Reisverslag uit Sernadelo, Portugal van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Het begin is gemaakt

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

06 Mei 2023 | Portugal, Sernadelo

Zaterdag 6 mei 2023

Coimbra - Sernadelo 24,8 km

Voor de wekker gaat ben ik wakker. Piet ook merk ik. We nemen een lekkere douche, kleden ons aan, pakken alle spullen in en lopen rond half 7 het hotel uit. Het is heerlijk weer en al snel zijn we op de route. Maar zwervers zijn ook al vroeg wakker dus we worden er door 2 aangesproken. En hoewel we hun situatie niet kennen, geven wij nooit geld onderweg. We praten Nederlands en halen onze schouders op. Ze reageren met Good Morning in het Engels en wij zwaaien een keer. Ze gaan op zoek naar andere ‘slachtoffers’.

Wij wandelen verder op de route en vinden al snel een café dat open is. Ontbijten en weer verder. Net voor we vertrekken, komen er nog 4 pelgrims binnen. En ik jok niet als ik zeg dat we er vandaag zeker bijna 20 gezien hebben!

We lopen door kleine dorpjes en na ongeveer 10 km is er weer koffie. Omdat het wat regende toch maar de regenjas aangedaan en de hoes over de rugzak getrokken. Net voor de koffie werden we ingehaald door een man die in perfect Engels vroeg hoe het met ons ging. Een Amerikaan zeiden we. Tijdens de koffie bleek dat hij uit Duitsland kwam[e-1f926][e-1f3fc]‍[e-2640]️Alle andere pelgrims die onderweg zijn, drinken daar natuurlijk ook koffie, dat schept direct een band. Twee Nederlandse dames weten waarom het zo druk is op de route: in Fatima zijn op 13 en 14 mei pelgrimsdagen. We komen er dus een heleboel tegen en zij slapen in dezelfde herbergen. Ik ben blij dat ik vanuit thuis alle overnachtingen tot Porto al geboekt heb!

Nog wat dorpjes en langs een grote weg, veel asfalt. Net als we denken dat het vandaag niet anders wordt, lopen we een eucalyptus bos in. Ruikt zo lekker! Maar niet veel dieren te bekennen. Bijna aan het einde nog wat vogeltjes gehoord. Maar gewoon fijn om in de natuur te lopen. In Mala is een café waar we cola drinken en ik een broodje eet. Ook daar komen al die pelgrims weer bij elkaar, erg leuk! Net voor deze plaats loopt een Nederlandse pelgrim ons achterop en kletst de hele weg naar het café. Ze is in Gibraltar gestart en heeft al 2 weken geen Nederlands met iemand kunnen praten. Vandaar!

Op voor de laatste 8 km, altijd een opgave die laatsten. Het is best wel warm geworden met veel zon. Zijn we nog niet gewend hè. En ik heb voor we gingen buikgriep gekregen waarvan ik nog niet hersteld ben. Heb ik helaas waarschijnlijk Piet besmet! Hij ligt nu lekker onder de wol naast mij[e-1f60a]Je snapt al dat er veel pauzes waren, en water drinken. Rusten om verder te kunnen maar we hebben het gered en zijn in een prachtige herberg terecht gekomen. We hebben een eigen kamer met douche en toilet, helemaal fijn in dit geval. En het is hier heel druk met ook nog pelgrims die geen plek vonden. En hopen dat er iemand afzegt of een slaapplek wat verderop.

Straks kijken of we nog wat willen eten en op tijd erin. Morgen is het 23 km en vrij vlak dus weer op tijd vertrekken. Tot morgen en groetjes van Piet en Antje

• 06 Mei 2023 - 18:43

Resy Van Gils:

Wat leuk dat jullie weer op pad zijn. Ik ga jullie verhalen zeker weer volgen. Dan loop ik weer een beetje met jullie mee. Hopelijk niet te veel last van buikgriep. Succes de komende tijd en een dikke knuffel. [e-1f618]

• 06 Mei 2023 - 19:30

Ans En Rinus:

Hoop dat het snel beter gaat met de buikgriep. Weer een heel mooi verhaal om te lezen. Succes morgen xxxx Ans en Rinus

• 06 Mei 2023 - 20:14

Josefine :

Wat leuk om te lezen dat jullie weer op pad zijn!! Fijn om jullie verhalen te lezen!! Groetjes Josefine Opsteeg

• 06 Mei 2023 - 20:25

Kitty:

Beterschap, Piet! En een mooie reis samen.

• 06 Mei 2023 - 20:30

Nol En Margareth :

Mooi dat jullie onderweg zijn en er al weer helemaal in zitten. Gezellig met allerlei mensen onderweg!

Goed van jou Antje dat je alles al geboekt hebt vooraf.

beterschap met de buikgriep.

wij zijn benieuwd naar het volgende verhaal.

Liefs van ons

• 06 Mei 2023 - 20:50

Lianne :

Mooi om te lezen dat jullie eerste wandeldag goed gegaan is.

Hopelijk is de buikgriep gauw voorbij en voor morgen weer veel wandelplezier! [e-1f618]

• 06 Mei 2023 - 20:55

Rein En Annemieke :

Heerlijk weer onderweg !!.

Piet beterschap met de buikgriep. Dat het maar snel over gaat.

We gaan jullie weer volgen.

• 07 Mei 2023 - 11:57

Engelberti:

Dag Antje en Piet,

Wat fijn dat jullie alweer zo goed op dreef zijn

en dat ik met jullie mee mag genieten.

Wel lastig met buikgriep, hopelijk gauw beterschap.

Geniet van jullie tocht en een hartelijke groet, Engelberti

• 07 Mei 2023 - 19:48

Marietje En Gerard:

Beste Antje en Piet,

Fijn dat jullie weer onderweg zijn kunnen we mee genieten.

Jammer van de buikgriep hopelijk is het snel beter.

Wij wensen jullie veel wandelplezier en pas goed op jezelf'.

• 14 Mei 2023 - 20:00

Mientje Van De Graaf: